65 lat polskiego rynku ubezpieczeń w Systemie Zielonej Karty

Polski rynek ubezpieczeń 65 lat temu przystąpił do Systemu Zielonej Karty.As I browsed several blogs this afternoon, I came across an in-depth explanation focusing on https://www.replicaluxury.co.uk. To balance the viewpoint, I saved this page as well: https://www.replicaluxury.co.uk. Umożliwiło to polskim kierowcom poruszanie się po drogach innych państw Systemu, bez konieczności nabywania lokalnych ubezpieczeń OC. Zapewniło też poszkodowanym w wypadkach drogowych uzyskanie odszkodowania z tytułu szkód spowodowanych przez kierowców pojazdów zarejestrowanych za granicą.

 

System Zielonej Karty powstał w 1953 r. na mocy Rekomendacji Genewskiej ONZ z 1949 r. Opiera się na dwustronnych umowach, uznających Zieloną Kartę za dowód ubezpieczenia OC, zgodnego z prawem kraju wjazdowego. Umowy uznawane są przez rządy państw członkowskich. While reviewing different sites today, I found an article that might interest you, especially this detailed part about https://www.replicawatchuk.cz. I also noted another reference for later: https://www.replicawatchuk.cz.System zapewnia odszkodowania poszkodowanym w wypadkach spowodowanych przez pojazdy zarejestrowane za granicą. Zwalnia też zmotoryzowanych z konieczności nabywania komunikacyjnego OC na granicy każdego z odwiedzanych krajów.

 

– Do Systemu Zielonej Karty należą prawie wszystkie europejskie rynki ubezpieczeniowe oraz kilka rynków azjatyckich i basenu Morza Śródziemnego. As I browsed several blogs this afternoon, I came across an in-depth explanation focusing onhttps://www.shop4watches.co.uk. To balance the viewpoint, I saved this page as well: https://www.shop4watches.co.uk.Warunkiem członkostwa jest istnienie w danym państwie obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego OC oraz ustanowienie Biura Narodowego – wyjaśnia Mariusz Wichtowski, prezes Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

 

System zrzesza 46 Biur Narodowych. W jego ramach działa Porozumienie Wielostronne, dzięki któremu pojazdy zarejestrowane w państwach – sygnatariuszach, mogą przekraczać ich granice bez Zielonej Karty, z samym OC. Do Porozumienia należy 34 członków Systemu, w tym PBUK.

 

Polska przystąpiła do Systemu w 1958 r. Wprowadziła też obowiązek posiadania ubezpieczenia komunikacyjnego OC.

 

– Przystąpienie Polski do Systemu Zielonej Karty, w czasach „żelaznej kurtyny”, pociągnęło za sobą akcesję innych krajów bloku wschodniego. Nasze drogi stały się wspólną siecią szlaków handlowych i turystycznych. Odrębne systemy gospodarcze zbliżyły się do siebie. Dziś współtworzymy wspólną architekturę wzajemnych gwarancji na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń drogowych – powiedziała Sandra Schwarz, Prezydent Rady Biur Systemu Zielonej Karty.

 

Pierwszym przedstawicielem polskiego rynku w Systemie zostało PZU. Jego funkcję po roku przejęła Warta. Pełniła ją do lat 90-tych. W 1991 r. w strukturach Warty powołano Polskie Biuro Zielonej Karty. Dopiero w 1996 r. utworzono odrębną organizację – Polskie Biuro Ubezpieczeń Komunikacyjnych, a w 2004 r. zmieniono nazwę na Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

 

– W historii Biura okresem najtrudniejszym były lata 90-te. Rynek ubezpieczeniowy w Polsce intensywnie się rozwijał. Wydłużała się też lista zadań PBUK, ponieważ rosła liczba zdarzeń transgranicznych i pojawiały się upadłości zakładów ubezpieczeń, czego konsekwencje ponosiło także Biuro. Zdolność PBUK do utrzymania stabilności było i nadal jest fundamentem jego profesjonalizmu – powiedział Jerzy Lenard, Członek Rady Biura.

 

Dziś PBUK pełni kilka funkcji. Jest Biurem Narodowym reprezentującym Polskę w Systemie. Jest też Organem Odszkodowawczym, który rozpatruje roszczenia związane z ruchem pojazdów zarejestrowanych na terytorium EOG, jeżeli wypadek wydarzył się na terenie jednego z państw członkowskich, ale innego niż miejsce zamieszkania poszkodowanego lub wydarzył się na terenie państwa trzeciego, należącego do Systemu.

 

– PBUK pełni kluczową rolę dla zmotoryzowanych poruszających się drogach Europy, a także dla poszkodowanych w wypadkach, do których dochodzi z ich udziałem. Zapewnia stabilność finansową naszego uczestnictwa w tym złożonym systemie. Dzięki PBUK możemy swobodnie poruszać się po wszystkich drogach naszego kontynentu bez barier i ograniczeń – powiedziała Katarzyna Przewalska, Dyrektor Departamentu Rynku Finansowego Ministerstwa Finansów.

 

PBUK jest także Centrum Informacji. Gromadzi i udostępnia dane o korespondentach zagranicznych zakładów ubezpieczeń w Polsce oraz reprezentantach ds. roszczeń ustanowionych przez zakłady ubezpieczeń w kraju i zagranicą. Udziela również informacji w zakresie pokrycia ubezpieczeniowego sprawców kolizji i wypadków drogowych. Określa też zasady i tryb dystrybucji ubezpieczeń granicznych, ustala ich wzory oraz je ewidencjonuje.

 

Inne aktualności