Mariusz Wichtowski
Prezes Zarządu
Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
Ponad 3 proc. zdarzeń drogowych powodują w Polsce kierowcy z zagranicy. W 2020 r. byli sprawcami 12,7 tys. wypadków i kolizji. To zdecydowanie mniej niż rok wcześniej. Poszkodowanym wypłacono z tego tytułu świadczenia o łącznej wartości 89,5 mln zł, czyli o prawie 22 proc. mniej niż w poprzednim roku. Spadek liczby zdarzeń z winy obcokrajowców to skutek ograniczenia ruchu transgranicznego spowodowanego przez pandemię. Najwięcej kolizji i wypadków na polskich drogach spośród obcokrajowców powodowali kierowcy z Niemiec.
Odkąd przyszło nam żyć w zupełnie nowej rzeczywistości, w której karty rozdają, w znacznie większym stopniu niż dotychczas, szeroko rozumiane organy administracji publicznej na całym świecie, w związku z panującą pandemią, obserwujemy zmiany w całym spektrum otaczających nas zjawisk. Dotyczą one w równym stopniu spraw codziennych, jak choćby robienie zakupów, ale także trudnych do przewidzenia czynności, takich jak załatwianie likwidacji szkód komunikacyjnych.
Na szczęście liczba zdarzeń drogowych rejestrowanych przez Policję maleje. Według danych Komendy Głównej w 2020 r. ponad 405,6 tys. zdarzeń – 23,5 tys. wypadków i 382,0 tys. Rok wcześniej łączna liczba szkód drogowych była o 80 tys. (16,5 proc.) wyższa. Wśród nich wypadki stanowiły 30,3 tys. odnotowanych zdarzeń, a kolizje – 455,4 tys.
PBUK realizuje zadania wynikające z art. 122 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Podejmuje czynności polegające na koordynacji pracy agentów Biura i korespondentów ubezpieczycieli zagranicznych, obsłudze postępowań sądowych oraz działaniach o charakterze informacyjnym i szkoleniowym, a w ich ramach również gromadzeniem danych statystycznych dla potrzeb własnych i Rady Biur.
Wśród sprawców szkód komunikacyjnych na polskich niewielką, choć zauważalną grupę stanowią zmotoryzowani prowadzący pojazdy mechaniczne z rejestracjami zagranicznymi. Pomiędzy rokiem 2019 a 2020 dał się zaobserwować spadek powodowanych przez nich zdarzeń drogowych. W 2019 r. odnotowano 17 tys. kolizji i wypadków z ich winy. Rok później liczba ta spadła do 12,7 tys. czyli o 25 proc.
Wykres 1. Szkody na terytorium Polski w latach 2013-2020 wyrządzone przez kierujących pojazdami z obcymi tablicami rejestracyjnymi (w tys.)
Bezpośrednich przyczyn spadku zmniejszenia liczby tych negatywnych zjawisk należy upatrywać w ograniczeniu transgranicznego ruchu drogowego, będącego skutkiem decyzji administracyjnych stanowiących odpowiedź na wybuch pandemii koronawirusa.
Choć zmianie uległa liczba pojedynczych zdarzeń z winy obcokrajowców, nie zmienił się w istotny sposób procentowy udział pojazdów z poszczególnych państw w liczbie spowodowanych szkód na terenie Polski. Największą liczbę wypadków ponownie spowodowali kierujący pojazdami z rejestracją niemiecką – 29 proc. ogólnej liczby zdarzeń. Mniej szkód wyrządzili kierujący pojazdami pochodzącymi z innych krajów sąsiedzkich:z tablicami ukraińskimi (11 proc.), litewskimi (8 proc.), białoruskimi (7 proc.) oraz czeskimi (7 proc.). Jeśli dodamy do tego 4 proc. pojazdów z Rosji i 4 proc. ze Słowacji to będzie oznaczało, że 70 proc. wszystkich szkód z winy zagranicznych zmotoryzowanych spowodowali kierujący pojazdami zarejestrowanymi w krajach sąsiadujących z Polską. Ta tendencja utrzymuje się od wielu lat i jest konsekwencją położenia bardzo intensywnego ruchu tranzytowego wschód-zachód, a także migracji ekonomicznej.
Wykres 2. Zagraniczni sprawcy szkód na terytorium Polski w 2020 r.
W roku 2020 średnia wartość szkody w Polsce zlikwidowanej przez Członków PBUK pełniących funkcję korespondentów i agentów wyniosła 9 tys. zł. Analogiczna wartość dla PBUK osiągnęła 5 tys. zł. Różnica wynika z koncentracji czynności PBUK na procesach sądowych, które zdominowane są w ostatnim okresie scedowanymi roszczeniami o stosunkowo niewielkie sumy z tytułu dopłat kosztów wynajmu pojazdu zastępczego lub kosztów naprawy.
Szkody jakie zagraniczni kierowcy powodują na polskich drogach są niemałe. Średnia wartość odszkodowań z tego tytułu wyniosła w 2020 r. ponad 7 tys. zł. Łącznie na rzecz poszkodowanych wypłacono w ubiegłym roku świadczenia o wartości bliskiej 89,5 mln zł. Jej spadek w porównaniu z rokiem poprzednim był spowodowany ograniczeniami ruchu transgranicznego spowodowanymi przez pandemię. Należy przy tym zwrócić uwagę, że jest to kwota rzeczywiście wypłaconych przez PBUK oraz zakłady ubezpieczeń świadczeń i nie obejmuje ona utworzonych na ten cel rezerw.
Tabela 1. Liczba szkód w Polsce zgłoszonych w latach 2016-2020 w podziale na kraje rejestracji pojazdu sprawcy
| Country | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
| Albania | 1 | 56 | 11 | 2 | 4 |
| Andorra | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Austria | 296 | 275 | 235 | 298 | 202 |
| Azerbaijan | 1 | 0 | 4 | 3 | 0 |
| Belgium | 171 | 159 | 185 | 158 | 141 |
| Belarus | 950 | 973 | 1095 | 1337 | 914 |
| Bosnia and Herzegovina | 11 | 16 | 23 | 19 | 14 |
| Bulgaria | 197 | 197 | 194 | 195 | 158 |
| Croatia | 24 | 41 | 24 | 83 | 30 |
| Cyprus | 1 | 2 | 1 | 0 | 2 |
| Montenegro | 22 | 1 | 38 | 5 | 5 |
| Czech Republic | 1075 | 1206 | 1216 | 1291 | 867 |
| Denmark | 123 | 195 | 131 | 140 | 71 |
| Estonia | 110 | 127 | 97 | 106 | 100 |
| Finland | 22 | 26 | 36 | 38 | 23 |
| France | 308 | 217 | 292 | 294 | 164 |
| Greece | 16 | 10 | 10 | 11 | 7 |
| Spain | 123 | 106 | 104 | 75 | 52 |
| Netherlands | 398 | 357 | 440 | 392 | 298 |
| Iran | 4 | 2 | 2 | 2 | 0 |
| Ireland | 20 | 50 | 23 | 45 | 43 |
| Iceland | 2 | 1 | 11 | 3 | 3 |
| Israel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Lithuania | 1278 | 1440 | 1527 | 1441 | 1059 |
| Luxembourg | 16 | 22 | 8 | 19 | 21 |
| Latvia | 325 | 342 | 278 | 264 | 223 |
| Malta | 0 | 0 | 0 | 11 | 1 |
| Marocco | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 |
| Moldova | 38 | 34 | 44 | 49 | 45 |
| Germany | 4054 | 4154 | 4500 | 4600 | 3646 |
| Norway | 135 | 111 | 136 | 202 | 124 |
| Portugal | 27 | 16 | 19 | 35 | 27 |
| Północna Macedonia | 36 | 32 | 34 | 41 | 58 |
| Russia | 566 | 671 | 666 | 632 | 593 |
| Romania | 370 | 344 | 369 | 344 | 243 |
| Serbia | 50 | 66 | 82 | 109 | 75 |
| Slovakia | 647 | 683 | 809 | 684 | 424 |
| Slovenia | 31 | 39 | 55 | 49 | 37 |
| Switzerland | 109 | 80 | 119 | 75 | 109 |
| Sweden | 239 | 274 | 256 | 275 | 202 |
| Tunisia | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Turkey | 102 | 132 | 128 | 133 | 141 |
| Ukraine | 902 | 960 | 1091 | 1880 | 1353 |
| Hungary | 183 | 184 | 173 | 153 | 78 |
| United Kingdom | 609 | 556 | 633 | 728 | 507 |
| Italy | 165 | 171 | 166 | 179 | 98 |
| Pozostałe | 927 | 295 | 1 | 643 | 566 |
| Razem | 14685 | 14624 | 15266 | 17044 | 12728 |
Ograniczenia w transgranicznym ruchu drogowym odzwierciedlają dane dotyczące wystawionych certyfikatów Zielonej Karty oraz ubezpieczeń granicznych. Zgodnie z art. 122 ust.1. pkt.1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych do zadań PBUK należy wystawianie dokumentów ubezpieczeniowych ważnych w innych państwach. W tym zakresie PBUK koordynowało i nadzorowało dystrybucję certyfikatów Zielonej Karty. Z danych zebranych przez Biuro wynika, że w 2020 r. zanotowano spadek liczby wydanych certyfikatów Zielonych Kart z 665,6 tys. w roku 2019 do 582,3 tys. w 2020 r. Spadek więc sięgnął 12,5 proc.
Od czterech lat liczba wydawanych certyfikatów jest na wysokim i stosunkowo ustabilizowanym poziomie. W związku z członkostwem naszego Biura w Porozumieniu Wielostronnym certyfikaty wydawane są wyłącznie dla podróżujących poza kraje EOG, Andorę, Bośnię i Hercegowinę, Czarnogórę, Serbię i Szwajcarię. Należy przy tym zauważyć, że wschodnia granica Polski jest granicą EOG, ale także granicą zakresu terytorialnego obowiązywania Porozumienia Wielostronnego. Z tego też powodu wszyscy wyjeżdżający w tym kierunku pojazdami umiejscowionymi w Polsce muszą zaopatrzyć się w certyfikaty Zielonych Kart. Dotyczy to również podróżujących do większości krajów bałkańskich, będących popularnymi kierunkami turystycznymi. Dlatego też liczba wystawianych certyfikatów jest znacznie wyższa niż w większości innych krajów EOG.
Szczegółowe zestawienie prowadzonej statystyki w tym zakresie w latach 2016-2020 przedstawiono na poniższym wykresie
Wykres 3. Liczba certyfikatów Zielonej Karty w latach 2016-2020
W oparciu o decyzję Zgromadzenia Ogólnego Rady Biur dotyczącą wprowadzenia nowego wzoru certyfikatu Zielonej Karty, PBUK podjęło decyzję o wprowadzeniu nowego jednolitego biało-czarnego formatu certyfikatu dla rynku polskiego od dnia 01.07.2021 r. Sporym ułatwieniem dla ubezpieczających wprowadzona również możliwość otrzymania certyfikatu Zielonej Karty od swojego ubezpieczyciela w formacie PDF do samodzielnego wydrukowania w domu.
Innym wskaźnikiem prezentującym spadek liczby pojazdów wjeżdżających do naszego kraju jest liczba wystawionych ubezpieczeń granicznych. Posiadacz pojazdu mechanicznego zarejestrowanego poza krajami EEA, Andorą, Bośnią i Hercegowiną, Czarnogórą, Serbią i Szwajcarią wjeżdżając do jednego z tych krajów i nie posiadając ważnego certyfikatu Zielonej Karty jest obowiązany na granicy i przed jej przekroczeniem – zawrzeć umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych – tzw. ubezpieczenie graniczne. Umowę takiego ubezpieczenia zawiera się na okres co najmniej 30 dni.
W 2020 r. w stosunku do lat ubiegłych dał się zauważyć spadek liczby wystawionych polis ubezpieczenia granicznego ze 100 tys. do 60 tys. Tak znaczny spadek spowodowany jest przede wszystkim wdrożeniem w 2019 r. przez służby graniczne oraz celne Białorusi i Ukrainy, w stosunku do obywateli tych krajów wyjeżdżających na teren EOG, bardzo ścisłych kontroli w zakresie posiadania ważnego certyfikatu Zielonej Karty wystawionego przez Biuro Narodowe jednego z tych krajów oraz w szczególnie w ostatnim okresie z pandemią COVID-19, która znacznie ograniczyła ruch transgraniczny.
Szczegółowe zestawienie w tym zakresie za lata 2016-2020 przedstawiono na poniższym wykresie.
Wykres 4. Liczba ubezpieczeń granicznych w latach 2016-2020
Co prawda ubezpieczenia graniczne sprzedawane przekraczającym Polską wschodnią granicę mają w większości ograniczony okres obowiązywania wynoszący 30 dni (maksymalnie 1 rok), należy jednak mieć na uwadze, że terytorialny zakres ich obowiązywania obejmuje cały obszar objęty Porozumieniem Wielostronnym. W związku z tym ryzyko finansowe dla ubezpieczycieli związane z możliwością wystąpienia ponad przeciętnych szkód zarówno w Polsce, jak i innych krajach pozostaje na bardzo wysokim poziomie.
Jak pokazuje to poniższa tabela, liczba wjeżdżających pojazdów istotnie zmniejszyła się i jak już to wspomniano prawie wyłącznie z uwagi na ograniczenia w wyniku pandemii.
Tabela 2. Pojazdy wjeżdżające do Polski spoza UE
| Pojazdy wjeżdżające z terytorium: |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
| Federacji Rosyjskiej | 538.667 | 482.628 | 470.648 | 115.616 |
| Republiki Białorusi | 1.659.724 | 1.573.328 | 1.448.197 | 547.359 |
| Ukrainy | 1.589.140 | 1.460.703 | 1.948.467 | 930.120 |
| Razem | 3.787.531 | 3.516.659 | 3.867.312 | 1.593.095 |
I ma to wpływ na liczbę wystawionych polis ubezpieczenia granicznego, wypadków powodowanych na terenie Polski i w konsekwencji wskaźnik szkodowości (pokazany poniżej wyłącznie w odniesieniu do szkód już rozliczonych – bez rezerw), jednak należy mieć na uwadze, że duża zmienność w tym zakresie powoduje utrudnienie w odniesieniu do kalkulacji składek oraz planowaniu rezerw.
Tabela 3. Ubezpieczenia graniczna a szkody
| 2018 r. | 2019 r. | 2020 r. | |
| Łączna liczba zawartych umów | 233.293 | 102.685 | 59.947 |
| Łączna liczba zgłoszonych szkód | 853 | 553 | 248 |
| Łączny % udział wypłaconych odszkodowań w przypisie składki | 32,5 % | 80,9 % | 29,8 % * |
Nie bez znaczenia jest również dużo wyższy koszt pozyskania – prowizje, który znacznie przekracza poziom typowy dla komunikacyjnego OC krajowego.
Ponadto należy mieć na uwadze, iż mimo dość ścisłych kontroli zarówno na granicach, jak wyrywkowych na terenie naszego kraju, część powodujących wypadki jest nieubezpieczona. Stanowi bezpośrednie obciążenie dla naszego rynku ubezpieczeniowego.
Szkody spowodowane na terytorium RP przez posiadaczy nieubezpieczonych pojazdów zaopatrzonych w zagraniczne tablice rejestracyjne w 2020 r.:
-
- liczba szkód zgłoszonych, 350
- liczba szkód, zlikwidowanych 344
- wartość odszkodowań wypłaconych 3.589.235,72 zł.
Spadek liczby zdarzeń drogowych, niezależnie od tego kto jest sprawcą, jest zawsze zjawiskiem pozytywnym. Wpływa na poprawę bezpieczeństwa ludzi oraz zmniejsza obciążenie rynku wypłatami. Czy stanowi jednak trwały trend? Możemy powątpiewać. Jednak nie przekonamy się o tym do czasu zwalczenia pandemii. A to może potrwać jeszcze parę lat.

