For the past four years, there has been a steady increase in the number of damages caused on European roads by drivers of vehicles with Polish number plates. Our motorists were the perpetrators of 70.8 thousand such incidents in 2024. This is almost 2 000 more (or 2.7 per cent) than in the previous year. The quality of driving by our drivers outside the country is therefore deteriorating. Traditionally, drivers of cars with Polish plates cause the most collisions on the roads of Germany, as well as Italy, France, the Netherlands and Belgium. There has been an avalanche increase in the number of damages caused by our motorists driving without valid third party insurance. In 2024, PBUK registered as many as 1574 thousand claims of this type, i.e. 56 per cent more a year ago. It paid out benefits worth PLN 25.7 million on this account.
Kierujący pojazdami z polskimi tablicami rejestracyjnymi powodują na zagranicznych drogach nearly 200 incidents per day. In the whole of 2024, they were the perpetrators of more than 70.8 thousand collisions and accidents outside Poland. Compared to 2023, when they caused almost 69,000 damages, there was an increase of 2.7 per cent. Their lack of responsibility for road safety and overconfidence in their own abilities is taking its toll.
- The increase in the number of incidents caused in the last year by vehicles provided with Polish insurance documents (number plates, Green Card certificates) was 2.7 per cent compared to 2023 and can be assumed to have been caused primarily by an increase in cross-border traffic due to the cessation of the COVID-19 pandemic.
However, in a broader perspective, the phenomenon is more than worrying. Since 2004, when 17.6 incidents were recorded, there has been a fourfold increase in the number of reported damages involving Polish insurance documents. Our motorists increasingly betray a lack of elementary driving skills, a deficit of prudence and imagination, and a low sense of responsibility for overall road safety. Only during the pandemic did the number of damages they caused abroad decrease. We are now seeing a return to international travel, but also unfortunately to bad habits behind the wheel - the mówi Mariusz Wichtowski, prezes zarządu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Wykres 1. Zdarzenia spowodowane przez kierujących pojazdami z polskimi rejestracjami na zagranicznych drogach (w tys.)
– Liczba zdarzeń powodowanych przez kierujących pojazdami z polskimi tablicami na zagranicznych drogach od 4 lat rośnie. Nie zbliżyła się jeszcze do niechlubnego rekordu z 2018 r., jednak niebezpieczna tendencja niepokojąco się utrwala. Większość wypadków i kolizji spowodowanych przez kierujących pojazdami z polskimi tablicami rejestracyjnymi ma miejsce w państwach będących celem zarobkowej migracji naszych rodaków lub znajdujących się na trasach, którymi nasi spedytorzy rozwożą towary.
Niezależnie od przyczyn zjawiska, jego skala przekłada się na zwiększające się obciążenie finansowe polskiego rynku ubezpieczeniowego, a co za tym idzie, kieszeni klientów. W 2024 r. sięgnęło ono kwoty blisko 1,8 miliarda złotych – dodaje Mariusz Wichtowski.
Najgorzej jeździmy na drogach niemieckich
In 2024, as in previous years, the predominant number of damages caused by drivers of vehicles with Polish registration on the territory of Germany, which is one of the main destination or transit countries for Polish drivers, continued. The share of incidents on the territory of Germany did not change compared to 2023. However, the share of incidents on the territory of Italy increased (by 10 per cent compared to 2023) and the share of incidents on the territory of Belgium decreased (by 5 per cent compared to 2023).
Wykres 2. Szkody spowodowane na zagranicznych drogach przez kierujących pojazdami z polskimi rejestracjami w 2024 r., w podziale na kraje miejsca zdarzenia
Alarmujący wzrost liczby sprawców wypadków bez OC
There has been a colossal increase in the number of incidents caused on foreign roads by drivers of vehicles with Polish registrations without valid third-party liability insurance. In 2024, PBUK registered as many as 1574 new notifications of this type of damage. A year earlier, the number was 1009, which means an increase for 12 months of as much as 56 per cent.
Wykres 3. Szkody spowodowane na zagranicznych drogach przez kierujących nieubezpieczonymi pojazdami zarejestrowanymi w Polsce, pokryte przez PBUK
– Prowadzenie pojazdu mechanicznego bez ważnego ubezpieczenia komunikacyjnego OC jest zabronione nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie, a także wielu krajach świata. U nas jest zagrożone karą pieniężną w wysokości od 310 zł w przypadku mniej niż 3-dniowego spóźnienia w odniesieniu do motocyklistów, do 14 tys. zł w przypadku spóźnienia więcej niż 14-dniowego w odniesieniu do samochodów ciężarowych i autobusów. Kierowcy aut osobowych zapłacą za brak OC od 1870 zł do 9330 zł. Sankcje obowiązujące w Polsce nie są wcale najwyższe, na tle innych państw europejskich. W 6 z nich można za złamanie tego obowiązku stracić prawo jazdy, w 10 – może dojść do konfiskaty pojazdu, a w 9, w skrajnych przypadkach, można trafić w więzienia.
Wysokość kar ma odstraszyć kierowców od uchylania się od obowiązku ubezpieczania pojazdów i zmobilizować ich do przestrzegania obowiązujących zasad i terminów. Tymczasem wielu naszych zmotoryzowanych nadal wyjeżdża na zagraniczne drogi nie spełniając tego podstawowego i powszechnie znanego wymogu. Powodują oni za granicą ponad 4 wypadki dziennie, a co za tym idzie, ponoszą ich wszelkie konsekwencje finansowe. Płacą za naprawę zniszczonego mienia oraz za leczenie i rehabilitację poszkodowanych osób, a czasem nawet za ich dalsze utrzymanie. Ponoszą też kary, przewidziane przez lokalne prawo. Jeśli więc ktoś decyduje się na zagraniczną podróż własnym pojazdem bez ważnego ubezpieczenia OC, wykazuje się wyjątkowym brakiem wyobraźni i zdrowego rozsądku – przestrzega Mariusz Wichtowski.
Regulowanie zobowiązań za szkody powstałe w wyniku zdarzeń spowodowanych przez polskich zmotoryzowanych, prowadzących nieubezpieczone pojazdy, należy do Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Łącznie z tego tytułu PBUK wydatkowało w 2024 r. kwotę nearly PLN 25.7 million. A year earlier, it reached PLN 24.6 million. There was, therefore, a further increase in the expenditure of the Polish insurance market for irresponsible drivers, this time by 4.5 per cent. After settling the liabilities to the injured, PBUK always applies to the perpetrators for reimbursement of the entire costs incurred.