Mijają dwie dekady funkcjonowania Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Czy można powiedzieć, że wśród zmotoryzowanych świadomość tego w czym Biuro może im pomóc jest dziś powszechna? Na te oraz inne pytania w wywiadzie dla Gazety Ubezpieczeniowej odpowiada Mariusz Wichtowski, Prezes Zarządu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Katalog zadań PBUK jest dziś bardzo szeroki. Gdy powołano je do życia pełniło funkcję biura Zielonej Karty. Wejście Polski do struktur unijnych, a następnie wzajemne uznawanie przez europejskie rynki wspólnego obszaru gospodarczego krajowych ubezpieczeń komunikacyjnych OC, dodatkowo poszerzyło zakres jego działania.
Biuro jest organizacją służącą pomocą w szczególnych sytuacjach. Przede wszystkim zabezpiecza prawa ubezpieczonych i poszkodowanych w wypadkach w kraju oraz poza jego granicami. Kompetencje PBUK obejmują terytorialnie zarówno obszar Polski, jak i 47 innych państw. Nie dziwi nas zatem, że wszyscy ci, którzy nie doświadczyli przykrych zdarzeń na drogach nie są w pełni świadomi, że jest instytucja, która pomoże w uzyskaniu odszkodowania. Z drugiej jednak strony duża liczba maili i zapytań telefonicznych napływających do nas każdego dnia może świadczyć o tym, że ubezpieczeni podróżujący po Europie, jak i poszkodowani, mają wiedzę, że mogą w każdej sytuacji zwrócić się o pomoc do Biura.
Spróbujmy zatem doprecyzować, w czym PBUK może pomóc kierowcom i podróżnym.
PBUK jest organizacją skupiającą zakłady ubezpieczeń, które na terytorium Polski oferują obowiązkowe ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych, popularnie zwane OC komunikacyjnym, za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów i zrzeszone jest w Radzie Biur Systemu Zielonej Karty.
Podstawowe zadania Biura określone są w Konstytucji Rady Biur, która jednoznacznie odwołuje się do Rekomendacji nr 5 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ.
Zgodnie z normami obu dokumentów, podstawowymi zadaniami Biur Narodowych są: ułatwienie swobodnego przemieszczania się pojazdami mechanicznymi między 47 krajami zrzeszonymi w Radzie Biur oraz zagwarantowanie poszkodowanym realnego prawa do uzyskania odszkodowania bez względu na to, w którym kraju nastąpił wypadek i z jakiego kraju pochodził jego sprawca.
Mówiąc wprost, zadaniem Biura jest zabezpieczenie praw ubezpieczonych oraz poszkodowanych w transgranicznych wypadkach komunikacyjnych.
Jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty organizuje ono likwidację szkód spowodowanych w Polsce przez posiadaczy pojazdów mechanicznych zarejestrowanych za granicą i zabezpiecza poszkodowanym prawo do otrzymania pomocy i odszkodowania.
Z drugiej strony udziela gwarancji finansowej wobec zagranicznych rynków ubezpieczeniowych w przypadku zdarzeń spowodowanych poza granicami naszego kraju przez kierujących pojazdami zaopatrzonymi w polskie tablice rejestracyjne, bądź polskie dokumenty ubezpieczeniowe tj. certyfikaty Zielonej Karty, wystawiane w imieniu Biura przez polskie zakłady ubezpieczeń lub w określonym zakresie ubezpieczenia graniczne wystawiane dla pojazdów spoza EOG. Udzielanie tego rodzaju gwarancji jest jednym z warunków członkostwa w Radzie Biur i często połączone jest z wydatkowaniem kwot z tego tytułu.
Dzięki takim właśnie gwarancjom możemy bez przeszkód podróżować po terenie 47 krajów.
Cały wywiad w Gazecie Ubezpieczeniowej.

