Duńskie towarzystwo ubezpieczeniowe Gefion zbankrutowało. Już rok temu lokalny organ nadzoru finansowego (Finanstilsynet) cofnął mu licencję na prowadzenie działalności. Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych udziela pełnych gwarancji poszkodowanym w zdarzeniach na terenie naszego kraju, spowodowanych przez kierujących pojazdami zarejestrowanymi za granicą i ubezpieczonymi w Gefion.
Zielone Karty od 1 lipca 2021 r. zmieniają wygląd. Dotychczasowe certyfikaty w kolorze zielonym będą zastępowane dokumentami w białym kolorze. Do końca roku posiadaczom ubezpieczonych pojazdów będą wydawane Karty zielone lub białe. Od nowego roku wystawiane będą certyfikaty wyłącznie w kolorze białym.
Wysoka grzywna, utrata prawa jazdy, konfiskata pojazdu, a nawet pozbawienie wolności może grozić za brak ważnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów w niektórych europejskich krajach. W Polsce najwyższą karę zapłacą kierowcy nieubezpieczonych ciężarówek - 8400 zł czyli ok. 1880 euro. Właściciele samochodów osobowych muszą się liczyć z sankcją w wysokości 5600 zł czyli ok. 1250 euro. Dla porównania, w Belgii najwyższa kara może sięgnąć nawet 8 tys. euro. Można tam także trafić na pół roku do więzienia. W takich krajach jak Austria, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Irlandia czy Malta, nieubezpieczeni kierowcy zapłacą od 5 do 7 tys. euro.
Kolejny kraj będzie uznawać polską polisę OC posiadaczy pojazdów. Bez konieczności załatwiania certyfikatu Zielonej Karty lub kupowania ubezpieczenia granicznego, polscy zmotoryzowani będą mogli wjeżdżać na terytorium Czarnogóry. PBUK zawarło już stosowną umowę z miejscowym Biurem Narodowym. Musi ją jeszcze zatwierdzić Komisja Europejska.
Dobiegł końca okres przejściowy w relacjach Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Ma to konsekwencje w stosunkach politycznych i gospodarczych między obydwiema stronami. Wpływa między innymi na formalności związane z podróżowaniem na Wyspy.
Prawie 3,9 mln aut, ciężarówek i motocykli zarejestrowanych poza Europejskim Obszarem Gospodarczym wjechało do Polski w 2019 r. przez granice wschodnie - z Białorusią, Rosją i Ukrainą. Ich kierowcy, którzy nie zaopatrzyli się uprzednio w Zielone Karty, mieli obowiązek wykupienia ubezpieczeń granicznych. Polscy ubezpieczyciele wystawili w 2019 r. 103 tys. takich polis. Wyposażeni w nie zmotoryzowani spowodowali 701 szkód, za które wypłacono odszkodowania o łącznej wartości 9 mln zł.
Bezumowne opuszczenie struktur Unii Europejskiej przez Zjednoczone Królestwo spowoduje komplikacje w zakresie swobody przemieszczania się pojazdami mechanicznymi między tym państwem, a krajami EOG. Utrudni też poszkodowanym w wypadkach transgranicznych dochodzenie roszczeń. PBUK oraz Rada Biur, skupiająca Biura Narodowe państw członkowskich Systemu Zielonej Karty, przygotowały szereg rozwiązań wprowadzających na tym polu znaczne udogodnienia.
Mołdawskie towarzystwo ubezpieczeniowe Klassica Asigurari utraciło wypłacalność. Lokalny organ nadzoru - National Commission for Financial Markets - cofnął mu licencję na prowadzenie działalności oraz rozpoczął postępowania upadłościowe.
Komisja Europejska notyfikowała członkostwo Biura Narodowego Bośni i Hercegowiny w Porozumieniu Wielostronnym. Oznacza to zniesienie obowiązku kontroli certyfikatów Zielonych Kart w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych w tym kraju. Podobnie, zmotoryzowani z innych państw Porozumienia, w tym z Polski, mogą wjeżdżać do Bośni i Hercegowiny tylko z polisą OC.
Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych pomogło w 2019 r. poszkodowanymw ponad tysiącu spraw, które z różnych względów nie zostały rozliczone przez krajowe lub zagraniczne zakłady ubezpieczeń. W ten sposób PBUK wypełnia rolę organu odszkodowawczego, ustanowionego w IV Dyrektywie komunikacyjnej UE. Tylko w roku 2019 Biuro wypłaciło w związku z tą funkcją 805,3 tys. zł odszkodowań.
Ponad 3,5 proc. zdarzeń drogowych w Polsce powodują kierowcy z zagranicy. W 2019 r. byli sprawcami 17 tys. wypadków i kolizji - zdecydowanie więcej niż rok wcześniej. Poszkodowanym wypłacono z tego tytułu świadczenia na łączną kwotę 114,4 mln zł. Najwięcej zdarzeń na polskich drogach spośród obcokrajowców powodowali kierowcy z Niemiec - 27 proc.
Szykujesz się do wyjazdu za granicę własnym autem? Zanim siądziesz za kółkiem, musisz pamiętać o wielu sprawach, takich jak: przygotowanie pojazdu, spakowanie najważniejszych rzeczy, w tym dokumentów, wyznaczenie trasy. Ale to nie wszystko. Przed podróżą czeka Cię jeszcze załatwienie kilku niezbędnych formalności. Abyś o nich nie zapomniał, Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych przygotowało specjalną listę kontrolną dla kierowców przygotowujących się do podróży pojazdem mechanicznym za granicę. Dzięki niej dopięcie wyjazdu na ostatni guzik będzie łatwe i szybkie. Pozwoli uniknąć nieprzewidzianych przykrości, a nawet wypadku.